Blogi come back

by Teemu Roininen

Näköjään tuollaisen puolivuotisen bloginkirjoituspaastonkin saa päätettyä. Monesti tässä on tullut mieleen että pitäisi blogia raapaista, mutta aina se vaan on jäänyt. Nyt tuli sellainen tilanne eteen että täytyi palata tämän blogin kirjoittamisen ääreen. Nimittäin pitäisi siivota kämpppä ja vaihtaa talvirenkaat autoon, mutta jotenkin mielummin nyt siirrän tätä vastuutani istumalla sängyssä läppäri sylissä. Ei sitä lunta kuitenkaan tänään tule ja tuskin tulee ketään kyläänkään, että saan täällä omissa sonnissani asustella ihan ok omallatunnolla.

Jottei horina menisi vallan elämänhallinta/hallitsemattomuus osastolle niin kai sitä pitäisi jotain asiaakin kirjoittaa ettei oikeutukseni velvollisuuksien siirtämiseen käy kalvamaan mieltä.

Jospa nyt kertaisi alkuun viimeisen puolen vuoden tapahtumia niin saadaan kirittyä aikajanat umpeen tälläkin palstalla.
Omalta osaltani EM-kisojen jälkeen oli vuorossa ylimenokausi ja pisin tauko omista treeneistä ehkä 10 vuoteen. Tosin lähes joka päivä tietysti tuli salilla käytyä katselemassa toisten treenejä. Ylimenojakson jälkeen teki mieli kokeilla erilaista harjoitussysteemiä kuin siihen asti, jos sillä saisi uusia ärsykkeitä treeniin ja tulosta nousuun. Systeemi perustui pitkäli Neuvostoliiton entisen päävalmentajan, Alexei Sidorovich Medvedyevin tutkimuksiin ja harjoitussysteemiin. Tämä metodi poikkesi aiemmasta systeemistäni pääasiassa tempaus ja työntönostojen prosentuaalisen osuuden reiluna kasvuna. Toki paljon muitakin poikkeuksoia oli, mutta tämä oli ehkä suurin ero.
Tarkoituksena oli kokeilla kyseistä metodia PM-kisoihin asti ja näin lopulta teinkin. Kuitenkin maksimitreeneissä muutamia viikkoja ennen PM-kilpailuja alkoi olla merkkejä siitä että tämä harjoitusmetodi ei ollutkaan niin kovin toimiva juuri näin toteutettuna. Systeemin painotuksia tulisi fiilata ja yksilöidä paremmin paremman tuloksen saavuttamiseksi. PM-kisoissa tulos jäikin heikonlaiseksi 148 + 184.
Nyt on otettu harjoitussysteemissä napsu takaisin ja katsotaan sitten Suomen Cupin finaalissa miten harjoitusjakso sinne onnistuu. Ainakin ensimmäisen parin viikon jälkeen tuntuu taas ihan hyvältä.

EM-kisojen jälkeenhän oli sellaisetkin pikku karkelot kuin olympialaiset. Suomea Riossa edusti miehissä Milko Tokola, joka taisteli rikkinäisellä polvella kelpo tuloksen. Milko oli ennen kisoja selvästi Suomen paras miesnostaja eikä nostajavalinnasta ollut pieneintäkään epäselvyyttä. Naisten puolella sen sijaan paikka Rion lavalle saatiin viime tingassa, ja pienen mediamylläkän mainingeissa saatiin valittua nostajakin kisoihin. Valinta osui RoRen Anni Vuohijokeen joka oli lopulta sarjassaan kymmenes. Tästä valinnasta riitti juttua ennen ja jälkeen ja varmaan riittää vielä pitkään. Toivottavasti tästä viisastuneena painonnostoliitto saakin luotua selvän ja läpinäkyvän järjestelmän urheilijavalintaan jotta kaikille olisi jo varhaisessa vaiheessa selvää miten urheilija kisoihin valitaan.

Olympialaisia oli kyllä hieno seurailla ihan täältä kotoakin. Varsinkin miesten superi, joka luonnollisesti on lähellä sydäntä, oli huikeaa katsottavaa. Neljä miestä tempasi yli 200 kilon ja niistä kaksi tempasi maailmanennätykset 215 ja 216 kiloa. Työnnössä draamaa ei puuttunut kun Iranin ME-tempaaja Salimi jäi ilman tulosta ja Georgian Lasha Talakhadze oli siten suvereenisti superin kingi. Tuomarilinja puhutti jälleen kerran kisojen jälkeen. Jurypöydän takana oli varmasti jo vähän velliä puntissa kun Iranin superin pojat lähtivät rynnimään paikalle ja kyselemään että mikäs ettei niitä nostoja nyt hyväksytty. Tuollainen 160 kiloinen 216 kilon tempaaja kun saattaa viahaisena olla aika kunnioitusta herättävä näky.
Tuomareiden räikeimpänä virheenä oli, Mart Seimin 250 kilon työnnön hylkäys joka oli täysin tyylipuhdas suoritus. Kuitenkin tuomarit ”varmuuden vuoksi” liputtivat sen epäonnistuneeksi nostoksi.
Nyt tulisikin kaikille kansainvälisille tuomareille painottaa he ovat paikalla vahtimassa että peli on kaikille reilua, eikä suurennuslasin kanssa etsimässä virheitä.

Ei perhana, kai se on pakko nyt vaan kuitenkin imuroida. Ei tuu mitään muuten.
Tsemppiä kaikille treeneihin!

 

 

 

Mainokset